Deset dobrých rad, jak vybrat nové auto
13:56
Není to pět housek v krámě. Nákup resp. výběr vašeho
nového (nebo zánovního) vozu není věc, kterou byste měli uspěchat. Nadchla vás
nějaká reklama v televizi, nebo sousedka přijela novým SUV a vy ho teď
prostě chcete… to nejsou právě ty nejlepší rozhodovací procesy, i když
automobilky by za to byly jistě rády .-)). Protože se s některými otázkami
a obavami zákazníků potýkám každý den, dala jsem dohromady pár tipů, které vám
výběr vašeho nového vozu usnadní.
Než vtrhnete do autosalonu s vítězoslavným výkřikem: „tohle
auto chci!“, zamyslete se nad tím, jaký řidič jste. Jezdíte podle předpisů,
většinou jen po městě, krátké trasy domov – škola – práce a jednou za rok k moři?
Nebo auto potřebujete i k práci a najedete denně stovky kilometrů? Možná
vás víc zajímá, jak vaše vysněné auto vypadá, ale věřte mi, že co skrývá pod
kapotou je o chlup důležitější. Dnes je u většiny automobilek trend motorů s nižším
obsahem (třeba u ŠKODA AUTO máme 1.0 TSI) a když náhodou narazíte na diskuze k těmhle
motorům, najdete převážně komentáře od lidí, kteří si ho nikdy nevyzkoušeli a
jen proto, že vidí 1.0! šílí, že to je málo, nepojede to, atd. Ale fakt si
myslíte, že by nějaká automobilka vložila ty astronomické náklady do takového
motoru a pak zjistila, že je k ničemu? Pokud je většina vašich cest po
městě, vůbec bych se těchto „slabších“ motorů nebála, mají totiž opravdu dobrý
výkon, nízkou spotřebu a minimální emise a ve městě ten rozdíl proti motoru s vyšším
obsahem téměř nepoznáte. Vždy se jděte se vybranou motorizací svézt a nenechte
si nic nakukat od internetových chytráků.
Kolik vás bude v autě jezdit? Děti, babičky, pes, nebo
jen vy? Pokud vybíráte auto pro víc lidí, sedněte si i dozadu. Má vás
pubertální synek skoro dva metry? Vejde se vůbec na zadní sedadlo? Bude se
babičce z auta dobře vystupovat? A kolik toho vozíme? Víte, že vozy ŠKODA
mají proti svým konkurentům vždy větší kufr?
Jakou opravdu potřebuji výbavu? Technologie v automobilovém
průmyslu letí kupředu mílovými kroky. A na to lepší se zvyká opravdu lehce.
Dovolím si tedy být trochu osobní a říct vám, bez které výbavy bych se už v autě
neobešla. Klimatizace a elektrická okénka jsou už samozřejmost (vzadu by se
měla dát zamknout z místa řidiče, aby s nimi děti nemohly
manipulovat, když nechcete). Rádio s handsfree a navigací vám usnadní leccos,
třeba pohodlné vyřízení pracovních telefonátů, nebo dlouhé hovory s maminkou,
na které nemáte jindy čas. Multifunkční volant (ideálně vyhřívaný) je taky skvělá
věc, můžete z něj ovládat třeba zmíněné rádio a telefon, nebo si vybírat
informace, které vám vůz zobrazuje na panelu před vámi (třeba okamžitou
spotřebu, nebo aktuální rychlost). Vyhřívané sedačky, zejména pokud nemáte
garáž, je to nezbytnost. Bezklíčkové odemykání / zamykání / startování, u ŠKODA
se tenhle systém jmenuje Kessy a umožní vám mít klíče třeba v kabelce a
jinak se o ně nestarat. Auto odemknete i zamknete jen rukou, systém prostě ví,
že máte klíč někde u sebe a to stačí. Za mě nejlepší systém, který kdy kdo
vymyslel, protože pořádek v dámské kabelce si určitě dovedete představit. Doplňkových
výbav si dnes můžete vybrat nepřeberné množství. Poslední, kterou bych všem doporučila
je zadní parkovací kamera, s tou už zaparkujete prostě všude.
Bezpečnost. Automobilky jí jdou samozřejmě naproti. Mrkněte
se, kolik hvězdiček v nezávislém testu NCAP získal vůz, o jehož koupi
uvažujete (všechny vozy ŠKODA mají mimochodem plných 5*). Zjistěte si, kolik má
vůz airbagů a jaké má další systémy aktivní a pasivní bezpečnosti. To můžou být
různá čidla pro hlídání mrtvého úhlu (k nezaplacení), nebo systém, který za vás
dobrzdí, když se zakecáte v koloně.
Stanovte si rozpočet. Dnes máte několik možností, jak
financovat koupi vozu. První možnost je samozřejmě hotovost. Nějakou máte a o žádném
navýšení neuvažujete. My máme takových zákazníků pořád dost a nelze proti tomu
nic namítat, koupíte si auto a nepřeplatíte ho ani o korunu. Čím dál víc
zákazníků ale využívá možnost vzít si úvěr a zde máte různé možnosti. Té části
financí, kterou budete platit předem se říká akontace, bývá nejčastěji 30% ceny
vozu (10% – 70%), následně si zvolíte, jakou potřebujete výši splátek a zjistíte,
jak dlouho budete vůz (úvěr) splácet. Slušný prodejce vám vždy spočítá, o kolik
cenu vozu přeplatíte, tedy kolik vás bude úvěr stát. My nabízíme financování od
VWFS, je přehledné, většinou vychází velmi dobře proti jiným možnostem půjček a
zejména, je bezpečné. Když se něco stane a vy nemůžete vůz splácet (proti tomu
se ale můžete připojistit), přijdete vždy maximálně o financovaný vůz. Při
běžné půjčce jinde vás platební neschopnost může přijít daleko dráž. Další
možností financování vozu je operativní leasing. Zásadní rozdíl mezi autem na
úvěr a operativním leasingem je ten, že při operativním leasing vůz nevlastníte!
Jde o pronájem, kdy znáte přesně dobu splácení vozu a po jejím skončení vůz
prostě vrátíte (a ideálně si pronajmete nový). I tahle varianta je čím dál
oblíbenější, nemusíte se totiž o nic starat, znáte přesně měsíční náklady a o
všechno jiné se stará majitel vozidla, nejčastěji tedy leasingová společnost.
Když už jsme u toho počítání, zjistěte si, jaká může být
zůstatková hodnota vašeho vozidla. Jsou značky, jejichž cena klesá méně a
značky, jejichž auto po vás už prostě nikdo nekoupí. Tohle je jeden z výrazných
argumentů třeba pro značku ŠKODA.
A počítáme dál. Ať už je vaše auto sebekvalitnější, servisu
se nevyhnete. Přezouvání (ideálně s precizním seřízením kol), výměny
oleje, u nového auta povinný servis, aby vám platila záruka v plném rozsahu…
Zjistěte si, kolik vás tyto služby, kterým se nikdy nevyhnete, budou stát.
Není všechno zlato, co se třpytí a není všechno pojistka „all
risk“, co se tak jmenuje. Pokud kupujete auto na úvěr, nebo operativní leasing,
máte cenu pojištění rozpočítanou do měsíčních splátek a třeba u pojištění,
které nabízí ŠKODA, jako svůj značkový produkt v něm máte opravdu všechno,
havarijní pojištění, povinné ručení s limitem 100 mil., také na živly, střet
se zvěří, nebo GAP, který kryje riziko poklesu hodnoty vozidla v čase.
Když vám někdo nabízí podezřele výhodnou „all risk“ pojistku, velmi pravděpodobně
v ní některá důležitá součást není zahrnuta.
A rada na závěr? Nevěřte internetovým diskuzím a nechte si
čas na rozmyšlenou. Internet je plný odborníků na všechno, ale málokdo má názor
opřený o relevantní zkušenost. Vždy se jděte vybraným vozem svézt, nechte si
připravit různé varianty financování, vezměte si je domů a v klidu si
nákup promyslete. A nebojte se, že prodejce vaše dotazy, nebo to že potřebujete
přijít víckrát, svézt víc než jednou, budou obtěžovat. Správný prodejce
vaše dotazy neodbude, bude vám chtít poradit tak, abyste vy s vozem byli
spokojeni, protože jen spokojený zákazník se za pár let vrátí pro další vůz. A
to je přes ně náš cíl.
Asi je zbytečné teď na konci psát, pro jakou značku pracuji
a ráda. Ve vozech ŠKODA jsem vyrostla, mám v nich najeto téměř 500.000 km
(hrozný co? .-)) a teď v nich vozím i děti. Vždycky říkám, že je to produkt,
kterému sama věřím a nebojím se ho doporučovat dál. A úplně na závěr? Přijďte
se k nám do AUTO KRALUPY mrknout a svézt se.
0 komentářů